produktionscykel

Produktionscykel

När man öppnar upp en ny butik så är det självklart att man inte direkt kan hamna i tillväxtstadiet. Som vi på Asperokompetens vet så finns det 5 olika stadier man kan vara i.

  1. Introduktionsstadiet
  2. Tillväxtstadiet
  3. Mognadsstadiet
  4. Stagnationsstadiet
  5. Nedgångsstadiet

För mig så kommer edge att befinna sig i introduktionsstadiet då butiken i Sverige aldrig funnits. Jag är övertygad om att mina kunder känner till de produkter jag kommer att sälja men de är inte bekanta med det butikskonceptet som jag kommer att ha.

Edge kommer att under tid innan upp starten sysslat med marknadsföring av sina kommande varumärken via de sociala medier som finns, vi kommer gå ut i lokal press och göra intervju för att vinna förtroende från stadens invånare. Då butiken kommer att vara placerad i en lite mindre stad är det viktigt att visa att man bryr sig om staden och att man är där för att stanna. Enligt produktionscykeln kommer bara de vågade entusiasterna handla av mig och komma in i butiken, men min tanke och förhoppning är att med de välkända varumärkena jag kommer att ha kommer att locka en större massa av människor. Under uppstart så är det alltid höga kostnader och det stämmer helt in på att man befinner sig i introduktionsstadiet, men det betyder inte att mina produkter kommer att vara dyrare en rekommendationspriset från leverantörerna.

Att gå från introduktionsstadiet till tillväxtstadiet vet jag kommer att gå bra. Enligt mina planer kommer jag redan under år 2 ha så pass hög omsättning att jag kommer att ha någon extra anställd i butiken som sköter sitt jobb till 100 %. Detta kommer att ske genom att jag under år 1 har fått en stark kundkrets och på grund utav att jag erbjuder produkter som förhoppningsvis ingen annan gör.  Min produkt kommer vara mer välkänd, och köparna är den stora massan. Vi kommer leda utvecklingen av stadens shopping. Vi kommer att köra längre öppettider en vad de andra gör för att vinna fler och få upp en högre status på markanden och för att utmärka oss. Tror att vi kommer att ha svårt att leverera varor i den takt vi vill, men detta är en bra sak och något som visar på att vi har hög efterfrågan på våra produkter.

Jag som ägare av edge kommer att hela tiden utveckla konceptet så att vi aldrig hamnar i stagnationsstadiet och nedgångsstadiet. Antingen slutar vi på topp eller fortsätter att utvecklas hela tiden så att vi på nytt får nya kunder och en bredare målgrupp.

Leave a Reply

