Lia Projekt 2

Innehållsförteckning:

Sid 1                                                                  Titelsida

Sid 2                                                                  Innehållsförteckning

Sid 3                                                                  Sammanfattning, bakgrund, syfte,

Sid 4                                                                  Rapport del

Sid 5                                                                  Fortsättning rapport del

Sid 6                                                                   Fortsättning rapport del

Sid 7                                                                  Fortsättning rapport del

Sid 8                                                                  Fortsättning rapport del

Sid 9                                                                  Fortsättning rapport del

Sid 10                                                                  Fortsättning rapport del

Sammanfattning:

I denna rapport framställer jag min vision och affärsidé. Hur jag vill framstå om 5 år som butik och vad jag med butiken har velat uppnå. Rapporten talar också om butikens sätt att arbeta gentemot kunder och hur man arbetar med miljötänk, samt hur man genom de enkla medlen får butiken att blomstra ut i sitt rätta jag.

Bakgrund:

Under andra terminen på Aspero Kompetens så ska vi genomföra vår andra Lia period. Jag ville göra min praktik på ett Design möbel företag men fick inte möjlighet av de ställen jag varit på och frågat. Så istället valde jag att genomföra ett eget projekt. Nämligen att öppna upp en teoretisk butik.

Syfte:

Jag gör detta för att få en inblick i hur det på ytan skulle vara att planera upp starten av en butik. Få reda på hur mycket jobb man måste lägga ner, det är inget man bara gör utan något som kräver koncentration och engagemang.

Rapport del:

Under denna Lia period har jag själv beslutat att bygga upp en affärsidé som jag sedan under tidens gång kommer att jobba närmare med. Jag kommer hela tiden använda denna rapport som något jag kan komma att kolla tillbaka på under tidens gång.

Jag kommer komma med bättringsförslag på hur affärsidén kan tas i utryck på annorlunda sätt, eftersom det är en av de uppgifter vi har från Aspero kompetens som vi ska genomföra och sedan presentera för klassen.

Butikens arbetsstruktur och kultur.

Butikens känsla:

Jag vill att butiken ska vara en plats där det andas liv och rörelse. Varje person som kommer in i butiken ska känna att detta måste man berätta för ens bekantskapskrets och vänner. När man kliver in innanför dörrarna ska man få en spännande känsla av välbehag. Man kommer vilja känna och klämma på produkterna. Det ska kännas som hemma och vara avslappnande, jag som innovatör i detta projekt har som ide att kunna ha en café avdelning inne i butiken där de som vill ska kunna sätta sig kring en bardisk och dricka en lugn kopp kaffe eller espresso.

Butiken ska vara ljus och fräsch, och full av belysning som belyser produkterna på bord och hyllor samt kassadisk, provrum och café avdelning.  Det ska vara skön musik som både lugnar och piggar upp på samma gång.

Arbetskulturen:

När man möter denna butik så ska man se och känna ett lugn, den ska ändå vara full av liv och rörelse och spänning och ska väcka en förväntan av åtrå. Kommer att vara en stor vikt vid personligförsäljning då butiken troligtvis kommer vara utav en liten yta, men självklart kommer exponeringen vara på den absolut högsta nivån då jag kommer att använda mig av en duktig visual merschendiser som kommer att jobba med att få butiken att se snygg ut invändigt och utvändigt, då detta kommer att vara min egna fästmö kommer kostnaderna för detta inte vara så höga som de skulle vara om jag tog in någon som driver eget företag vilket är jätte bra..

Med personligförsäljning läggs det i att man tar kontakt med kunderna och är rolig och skojar med dem men även ge verklig och viktig produktinformation om de produkter jag kommer att sälja. För att få kunderna att stanna länge i butiken kommer jag också erbjuda kaffe medans man provar eller diskuterar väskan, koftan eller vad det nu kan vara. Allt detta har jag upplevt i en butik som heter ”Elin Marie Butik”. Och det funkar fantastiskt bra.

Arbetsstruktur:

Renlighet kommer vara prioritet nummer ett. Alla som kommer att jobba i butiken på ett eller annat sätt ska se till att det ska vara rent och snyggt i butiken så kunderna hela tiden får en trevlig upplevelse. Finns inget värre än när man kommer in i en butik och det är rörigt. Allt detta ska gå igenom i hela butiken, oavsett om man är ute i butiken eller inne på lagret, köket eller toaletten. Belysningen ska vara hel det ska inte få finnas några trasiga lampor som man kan störa sig på. Det gäller att hela tiden se dessa små saker och få det att bli rutin, för det är det som gör att helheten blir så fin och att det blir en bra miljö att jobba i.

Kundbemötande:

När en kund kommer in så ska det personliga vara det som man lägger största fokus vid. Att vara vaken på vad det är för personlighetstyp man har att göra med. Man ska också vara vaken på vad personen har på sig för att lättare kunna hitta vad personen är ute efter. Detta gäller egentligen för vilken butik man än jobbar i. För personalen är det också viktigt att lyssna på vad kunden säger. Felet jag har märkt när man är i butiker är att personalen bara är så fokuserade på att sälja en produkt att de missar den helhet som de egentligen skulle kunna lyckas att sälja. Detta är något som man inte ska missa i den butik som ska öppna.

Miljö:

Man som jobbar ska ha miljö tänk hela tiden i bakhuvudet. Man ska sortera allt skräp och inte använda för mycket diskmedel mm mm allt vad detta innebär.

Värderingar:

Att inte se till sig själv, utan att hela tiden se vad som kan vara bra för de andra i omgivningen. Man kan nästan tänka lite på den ”gyllene regeln som är” Så som du vill att andra ska vara mot dig så ska du också vara mot dem.

Sedan självklart driver ju man en butik för sin egen vinning men det är aldrig fel att se bortom sig själv. Butiken är ju till för de kunder som är så otroligt viktig för en så det gäller att hela tiden se till deras behov.

Affärsidé och vision:

Affärsidé

Butikens innehåll är ju både kläder, skor och väskor av kvalitativa märken så det gäller att min affärsidé speglar detta på ett perfekt sätt. Butiken ska också vara personlig så allt detta måste jag ha i tankarna nu när jag ska utforma affärsidén.

Kundbehovet:

Nordiskt kvalitativa produkter som passar alla åldrar. Allt från Väskor, dator fodral, plånböcker, kläder som jeans koftor, skjortor och linnen i nordisk kvalitet och design. Sådant som man inte kan hitta i alla butiker. Men det ska vara produkter som man kan relatera till och finna tycke till.

Kundgruppen:

Alla från de små barnen som är med mamma eller pappan och handlar på stan till de unga tonåringarna. Samtidigt ska också en äldre man eller kvinna hitta något som faller i smaken, det skulle kunna vara en hatt, eller väska eller varför inte en snygg kofta.

Produktidén:

Produkten i detta fall är ju butiken. Så för att fylla kundbehovet och uppnå kundgruppens förväntningar krävs det att mig som butiksägare lägga stor vikt och förståelse i mina inköp så allas behov täcks upp av de produkter jag kommer att sälja.

Resurserna:

För att kunna utmärka sig mot konkurrenterna så ska medarbetarna alltid vara uppdaterade på produkt informationen och företaget som produkterna kommer ifrån så de hela tiden kan upplysa om nya produkter och idéer som leverantörerna kommer med. Detta för att alltid ha den bästa servicen mot de kunder vi kommer att ha.

Butiken ska vara belägen i en stad eller plats där det inte redan är en mättnad av denna typ av butikskoncept.

Affärsidén:

Att med den bästa servicen och de bästa produkterna erbjuda kunden en upplevelse av kvalitativt moderiktiga produkter som kommer att förändra ens vardag.

Vision

Min vision med detta projekt är att kunna andvända detta som en mall om jag i framtiden får för mig att på riktigt bygga upp en butik efter mina egna önskemål.

Formulera en tydlig ide om hur man vill uppfattas om ett antal år – företagets vision eller önskade position.

År 1

Redan när dörrarna öppnas första dagen och det är invigning på butiken så skulle jag vilja att det skulle kännas som om butiken funnits där ett antal år. Den ska vara så känd av omgivningen att jag egentligen inte i framtiden skulle behöva marknadsföra den med dyr reklam utan istället bara kunna använda mig av sociala medier som tillexempel facebook och egen hemsida. Butiken ska vara som att komma hem det är lite den känslan jag vill förmedla, man ska kunna känna sig som hemma. Jag vill inte att butiken ska vara så speciell att kunder knappt vågar gå in utan jag vill att alla som går förbi ska få känslan av att de vill gå in utan att tänka att de inte kan, för att åldern inte är den rätta eller att butiken inte har de produkterna som man oftast köper.

År 2

Efter första året vill jag att butiken ska vara välkänd i staden och butiken ska hela tiden leverera spännande produkter och nya idéer som tillexempel musik kvällar. Som mål under det andra året ska butiken generera så pass mycket pengar i företaget att jag ska ha möjlighet till att kunna anställa en person och ngn extra. Detta för att jag inte ska gå ner i tid utan för att jag istället kan fokusera mer på inköp, åka på mässor och hitta nya spännande företag som har inspirerande och passande produkter. Jag vill också kunna tillbringa så mycket tid som möjligt i butiken för att få möta mina kunder och lära mig av dem vad det är de vill ha. Jag vill också kunna lära de anställda all den erfarenhet jag har av säljteknik och hur man gör för att ha möjlighet att generera så mycket pengar som möjligt ifrån varje kund.

År 3

Efter det tredje året vill jag att butiken ska vara ett självklart val att komma till när man vill handla en ny väska, ett par skor, kofta, klänning, skjorta eller ett par jeans. I detta läge vill jag nu kunna lägga större fokus på denim produkter och vara det självklara valet gentemot de stora kedjorna som JC och Carlings som har som mål att vara det självklara valet inom denim. Jag vill att butikens personals kunskap och expertis ska vara det som är avgörande för kunderna. Jag kommer inte att kunna erbjuda samma mängd och lika stort utbud som konkurrenterna men jag kommer att sälja de mer eftertraktade jeansen som de större kedjorna inte vågar ta in.

Istället för att gå till JC och Carlings och handla denim så ska man välja att komma till min butik för att vi kommer att erbjuda en betydligt bättre shopping upplevelse. Framförallt för att vi kommer att erbjuda så mycket mer och ha ett bredare sortiment i det stora hela.

År 4

Nu vill jag att jag och min familj helt ska kunna leva på butiken och ha fantastiskt roligt med den. Butiken ska egentligen sköta sig själv, på grund av att vi har våra trogna kunder som alltid handlar. Vi kommer självklart hela tiden att försöka utveckla verksamhetens format. Men ska fortfarande behålla känslan av att det känns som man är hemma. Det ska fortfarande kännas väldigt varmt och välkomnande i butiken, och det är ju det vi vill förmedla i vår företagskultur. Det finns här inga tankar om att expandera och öppna fler butiker, utan vi vill köra på detta och satsa på den butik vi byggt upp i nuläget. Jag kommer aldrig ha förväntningar av att bygga upp ett butiksimperium. Kanske att jag öppnar upp en pop up butik under sommaren i någon härlig sommarstad som sedan stängs igen efter sommaren.

År 5

Nu blomstrar butiken ut i sitt rätta jag och är ett självklart val för målgruppen. Förhoppningsvis under detta år kan vi bygga ut vår verksamhet per kvadrat. Öppna upp än lite större café verksamhet och förhoppningsvis kunna anställa en eller två personer som sköter detta. Hoppas här kunna ta ett steg tillbaka så jag och min fru kan satsa mer tid på familjen och hemmet.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s